Gyermekpszichológiáról érthetően

Deliága Éva gyermekpszichológus blogja

Vannak szülők, akik nem éreznek együtt a pedagógusokkal, nem mennek tüntetni értük

2016. június 14. - Deliága Éva pszichológus

 

Miért? Nehéz általánosságban beszélni a szülőkről és  a pedagógusokról. Nem is szabad, mert elvész az igazság. Azonban gyermekpszichológusként iskolás gyerekekkel és családjaikkal együtt dolgozva azt látom, hogy sajnos a pedagógusok között, - talán, mint minden szakmában - sok, túl sok a nem jó ember. Egyszerű megfogalmazás: nem jó ember.

Mitől lesz egy pedagógus nem jó ember? Elsősorban a kisdiákok felé mutatott viselkedéséből szűrhetjük ezt le. Mikor a gyerek azt meséli otthon, hogy  néptánctanár megrángat gyerekeket és ordibálni szokott. Mikor az elsős tanítónéni arca szigort, merevséget tükröz és szinte sosem látni mosolyogni. Mikor a negyedikes gyermek az osztályfőnökéről szólva megfogalmazza, hogy: “Ágota néni nem szeret minket.” Mikor az elsős tanítónéni szavait ismétli el otthon a kisfiú: “ Tőlem tíz méterre játszatok.” Mikor az elsős kisfiúnak azt kiabálja a tanítónéni, hogy: “Kirúgatlak innen, ha addig élek is!” Mikor az erdei tábor vezető elveszi a 11 éves kisfiútól a családi fotót: “Minek az neked?”, és hagyja sírni órákig a honvággyal küzdő első táborozót.

Komplex a kép. Van idős, van fiatal pedagógus. Van lelkes és van megfáradt. Helyzetükből adódóan nehéz dolguk van, túlterheltek, alulfizetettek. Nagyon szem előtt van a munkájuk. Beleszól a szülő, a felsőbb vezetés, a gyerekek is visszabeszélnek. Most valahogy még jobban szem előtt vannak a pedagógusok.

Szerencsés az a szülő, aki jó pedagógus, jó ember kezébe tudta adni gyermekét. És belerokkan félig az a szülő és gyerek is, aki sorozatos megaláztatások, büntetések, negatív címkézések után iskolaváltásra kényszerül.

A gyerekek ördögfajzatok. Különösen csoportban rosszak és tudnak kezelhetetlenek lenni. De sérülékenyek és formálhatóak is. Mi lesz azzal a kisgyerekkel, akit a tanítónéni hátra ültet, mert senki sem akart mellé ülni? Akit, a tanárok hallgatólagos beleegyezésével osztálytársai évekig kövérnek csúfoltak? Akit felállítottak az osztály előtt és mindenki elmondhatta, hogy miért nem akar vele egy osztályba járni, mik a rossz tulajdonságai?

Az emberség, jóindulat, kedvesség, megértő viselkedés, türelem nem kerülnek pénzbe. Rossz körülmények között tanítva sem kell kiabálva, megfélemlítve, megszégyenítve tanítani. Van, ami nem az oktatási rendszeren és a munka feltételein múlik. Hanem az emberi tényezőn.

Az a gyermek, aki összeakad egy nem jó emberrel tanára személyében, elveszítheti érdeklődését az adott tantárgy, vagy az egész tanulás iránt. Önbecsülése leromlik, önértékelése a padlóra kerül. Évekig hiheti majd, hogy reális képet kapott magáról, mikor rossznak, butának érezte magát az iskolában.

Annál nagyobb felelősség és bizalom, mint hogy  egy szülő a gyermekét rábízza egy másik felnőttre, és hagyja, hogy a felnőtt személyisége, példája, tanítása formálja a gyermekét, nem sok van.

Sok pedagógusnak hálát érdemel, ők a jó emberek, jó szakemberek. A nem jó emberek pedig jobban tennék, ha olyan hivatást választanának, ahol nem a felnövekvő generáció lelki épségét veszélyeztetik.

Ha egységesebb lenne a pedagógus szakma, ha a nem jó emberek aránya eltörpülne, ha a legtöbb szülő alapvető bizalmára rászolgálnának a pedagógusok, akkor több szülő állna ki mellettük, ha a pedagógusok helyzetének javításáért kell tüntetni menni.

kid.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://deliagaevagyermekpszichologus.blog.hu/api/trackback/id/tr808807898

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hamis és igaz vallások 2016.06.15. 10:41:28

Több mint 4200 ismert vallás van ma napjainkban és biztosan ennek sokszorosa, az amit nem ismerünk. Jellemzően a mai is élő vallások tagjai csak a saját vallásukat tartják igaznak, a többit hamisnak. Külső szemlélőnek ez bőven elég bizonyíték, hogy m...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ForróAPite 2016.06.15. 07:38:09

Régen olvastam ennyire kliséktől hemzsegő, általánosító és nagyon gyenge "elemzést" egy állítólagos szakembertől. Kb. annyit tudtam meg belőle, hogy a rossz embereket nem szeretjük. Emellett felháborítónak tartom az ilyenféle olcsó hangulatkeltést és a csupa szélsőségesen negatív példát. Szakmailag pedig, ha olyan helyzettel találkozott, ahol "órákig" hagytak egy kisgyereket sírni a honvágytól, meg elvették a családi fényképet, akkor hol volt Ön, és mit tett a helyzet megoldása érdekében? Végül: "játsszatok", ha már tanult emberekről beszélünk.

inebhedj - szerintem 2016.06.15. 07:38:35

Ennél azért egyszerűbb.

Van pedagógus (azaz értelmiségi, hivatásos, stb tanár), aki erre teremtetett, ez a "lövése", aki a szabadidejében sem más, és nem is érez különbséget a szabadidő és a munka között, hiszen ennek, ezért él.

És van tanár (azaz proletár), aki ebből él, ez a munkája, ezért kapja a fizetést, de mit sem különbözik bármely proletártól, azért végzi ezt a munkát, mert ezt hozta a sors, ezzel tud fizetéshez jutni, de lehetne épp így hivatalnok, bolti eladó, összeszerelő egy autógyárban, vagy kőműves.

A kommunizmus nem az értelmiség uralma volt, így a pedagógusok többsége kihalt, helyüket elfoglalták a kényszerből, kötelezettségből, pénzért dolgozók, a proletár tanárok.

Természetesen tisztelet a kivételnek: a pedagógusnak.

bringás bosszantó 2016.06.15. 07:39:05

Június, Július, Augusztus... tanároknak kuss.

Vastagon benne vannak a népesség elhülyülésében.
Kiborultak a 20 óráról 22 órára emelt heti óraszámnál. Be kéne ültetni őket egy szalag mellé pár hónapra, hogy megtanulják, hol a helyük.

sován 2016.06.15. 07:39:31

A felvetés kifejezetten tetszik, mert erről, nevezetesen, hogy a pedagógus szakma érzékelhető - szerintem mérhető - szabad szemmel is jól látható része épp kiégett, vagy alapból pályaalkalmatlan rendkívül kevés szó esik. Ezzel kapcsolatban nincsenek hiú reményeim. Jó esetben 10-15 év, mire érezhető tisztulás lesz, ha az életpályamodell felépül. Erre a pályára az elhivatottak, tehetségesek, az egyébként abszolút rendben lévő átlagos, felkészült odavalók mellett rengetegen (szerintem min. a fele) úgy kerül, hogy beírja, mert kell valami diploma. Aztán hopp, nem kapnak munkát máshol, elmennek tanítani. Az elmúlt 10- 15 évben tendencia volt, hogy a pedagógus diplomákat amolyan első, jó lesz valamire végzettségnek használták a jelentkezők. Maga a képzés is kiüresedett - ott is nagy számban kiégett, vagy pályaalkalmatlan tanárok tanítanak - ki más maradt volna nulla fizetésért egy vidéki főiskolán? (nem megbántva azokat a tanárokat, akik helytálltak/helytállnak) Ez egy saját farkába harapó kígyó volt, egyre mélyebb spirál. Ráadásul látens, nehezen azonosítható, mert ki vallaná be, hogy nem elhivatottságból, gyerekszeretetből (sic!) választotta a pályát. Tehát mindenki saját bevallássa szerint odavaló.
Szerintem az új modell minden betegségével együtt előbb utóbb hoz egy megtisztulást. A résztvevők elkezdik építeni a saját szakmai becsületüket, a szakma reputációját és lassan-lassan kiszórják maguk közül és már nem engedik be a nem odavalókat. Ez egy hosszú folyamat, de most legalább van rá esély. Azt hiszem akkor járunk majd jó úton, ha a pedagógus népszerű elismert rocksztár szakma lesz. Szigorú pályaalkalmassági szűrőrendszerrel (a létező legkomolyabb pszichológiai szűréssel) beépített regeneráló/pihenő/kutató/fejlesztő mechanizmusokkal pl. 7 évente egy év pihi, továbbképzés, de gyerek semmiképp.
Remélem lezajlik ez a folyamat és a szakma pl. az orvosok övezte nimbuszt kap - fontos: és meg is szolgálja.

bontottcsirke 2016.06.15. 07:39:48

Az alkalmatlanság már a kádárizmusban elkezdődött, egyébként az érem másik oldala, hogy túl sok manapság a hülyegyerek (értsd: semmire nem jó borítéknehezék), valszeg ez is közrejátszik, hogy sanyika nem tud megülni a kis picsáján 5 percnél többet. Erre nem a nyakleves a válasz, hanem a speciális nevelési igény, amitől legalább előbb lesz drogos a gyerekből.

De hogy a pedagógusi alkalmatlanságról is beszéljünk: el kéne már érni azt is, hogy ne csak az menjen tanárnak, aki semmi másra sem alkalmas. Mert a tanár egy egyéniség a pedagógus meg egy életképtelen fasz.

midnight coder 2016.06.15. 07:40:09

Igen, vannak ilyenek is. A pedagógus pálya már a Kádár-rendszerben sem volt vonzó, azóta pedig 10x nagyobb szívás pedagógusnak lenni. Nálunk az asszony tanítónéni, és látom hogy mennyi adminisztrációval jár a dolog, hogy egy leadott órához mennyi felkészülés kell (pedig nem ma kezdte a szakmát). És hogy a szülők nagy részét rohadtul nem az érdekli, hogy a gyerek mennyire felkészült, vagy hogy hogy érzi magát a suliban, csak az hogy jó jegyei legyenek és hogy legyen egy hely ahol tárolni lehet a gyereket napközben.

gmiska 2016.06.15. 07:40:29

Ezt hány év tanítói-tanári gyakorlat után jelented ki ilyen magabiztosan ?

Értetlen... 2016.06.15. 07:40:51

Az éremnek mindig két oldala van... A "nem jó ember" titulust sokszor olyan szülők képesek ráaggatni a pedagógusra akik maguk sem "jó" emberek... Olyanok ítélkeznek akik a saját csemetéjükkel sem boldogulnak... Érdekes módon miért nem azok a szülők a leghangosabbak akiknek a gyermeke megtanult otthon viselkedni és tisztelettel lenni a felnőttek felé? Egy pedagógus, 20-30 tanuló külön-külön személyiséggel... Nem lehet minden gyermek személyiségének megfelelően oktatni... A mai pedagógia erre nem ad lehetőséget... Sokszor ha egy pedagógus úgy beszél a gyermekkel ahogy a cikk említi annak oka van... Mit tehet másképp? Csak tegyünk a szavai elé pár gyermek szájából elhangzó mondatot és máris másképpen hangzik! “Kirúgatlak innen, ha addig élek is!” Ha ezt a gyermek mondja? Vagy a szülő? Negyedikes gyerek szájából: Ágota néni nem szeret minket... Folytatás: mert folyamatosan magatartásproblémák vannak az osztályban és Ágota néni tépi a haját mert a kiskamaszok a fejére nőttek a nyugdíj előtt álló pedagógusra aki már nem érti a mai világot és nem tudja kezelni az elszemtelenedett gyermekeket... Nem érti, hogy 20 éve miért volt könnyebb és most miért nem elég egy írásvetítő és egy mese felolvasása.... Honnan is tudná? De a rendőrök 45 évesen nyugdíjban vannak és ez a lényeg.... Sok-sok ferdítést érzek a cikkben, de az alap mondanivalója nem rossz...

funfun 2016.06.15. 07:41:11

Ennek analógiájára: egészségügy. Egy kis kedvesség, udvariasság nem kerülne semmibe, mégis látni tahó nővéreket, bunkó orvosokat. Megalázó helyzeteket teremtenek sokan.

2016.06.15. 07:41:29

- Mi a különbség a pedofil és a pedagógus között?
- ???
- A pedofil szereti a gyerekeket.

---

Több évtizede már az oktatási rendszer selejtjei mennek pedagógusnak, akik semmire sem alkalmasak. Főleg a tanító- és óvóképző főiskolák számítanak a felsőoktatás szellemi elfekvőinek, ahol a gimnáziumi 2-es,3-as bizonyítvány birtokában is diplomára vágyó fiatalok lébecolnak. Nekik egy normális országban kétkezi munkából kellene megélniük és a felsőoktatás közelébe csak mint portás, takarító, biztonsági őr mehetnének. Az ilyen fiatalok jobb esetben diplomázás után elhúznak babysitternek vagy aupairnek Angliába, rosszabb esetben meg Magyarországon maradnak és a sértettségüket, hogy a felsőoktatás legaljának számító helyeken végeztek, a gyerekeken élik ki.

árnyékgyuri 2016.06.15. 09:05:53

Nekem 3 gyermekem van és maradéktalanul elégedett vagyok az oktatási rendszerrel. Jó óvodába, jó általánosba jó középiskolába jártak és simán bejutottak az egyetemekre, ingyenes állami iskolákból. Most van aki ott tart, hogy dönthet: hol akar élni, dolgozni a világban. A diplomájuk ugyanannyit ér mint egy német, vagy holland orvosi, vagy mérnöki diploma. Azaz ingyen jutottak havi kezdő 3-5 ezer euros végzettséghez. Szerintem ár-értékben a magyar oktatás az egyik legjobb. Ja, egy borsodi 500 fős faluban lakunk.

blasiusii 2016.06.15. 09:29:32

Arányaiban azért sokkal kevesebb a rossz tanár, mint a rossz gyerek... a mai tanároknak pedig semmi eszköz nincs a kezükben, sőt amint a hírek is közlik, őket verik meg a szülők (!). Csoda, hogy még valaki jelentkezik a pályára, legalábbis az okosabbak, tehetségesebbek. Nota bene, az oktatási rendszer is 19. századi a 21. században, talán ez a legnagyobb gond, mert szenved vele a diák is, a tanár is.

halaloszto 2016.06.15. 09:30:39

@inebhedj - szerintem: az a nagy helyzet, hogy a jelenlegi vezetés pontosan ilyen tanár-melósokat szeretne látni. akiknek ha előírják hogy a 12-edik óra matekból az a szorzás, akkor azon az órán szorzást tanít. akkor is ha az összeadás még nem megy. és ellenőrzik is, hogy betartja-e a tanmenetet. amióta központosított elektronikus napló van, nagyon egyszerű az ellenőrzés, nem is tudhatod hogy ki. mikor ellenőriz. régen a papír naplót max átnézte az igazgató néha, és beszélgetett a tanárral ha kell.

Tanuljnyelveket · http://tanuljnyelveket.blog.hu 2016.06.15. 09:31:22

Kétségkívül létező jelenség, amiről a cikk szól, de több állításával nem értek egyet. Egyrészt ez a jelenség nem új, én még rendszerhez se kötném. Nekem 1-2 igazán jó tanárom volt, a többség nem hagyott bennem nyomot, és volt 1-2 olyan, akivel nem szívesen találkoznék. A szüleim körülbelül ugyanezt mondták. Lehet hogy ők a kivételhez tartoznak, de egyikük se állította soha, hogy az ő idejükben bezzeg minden tanár szuper volt. (Az 50-es évekről beszélünk.) Mivel a szerző gyermekpszichológus, én attól tartok, csak a történet egyik oldalát érzékeli. Ezek a tanárok nem rossz emberek. Mondom ezt úgy, hogy velem is beszéltek a leírt módon, úgy hogy kisgyerekként hetekig rágódtam rajta, hogy mi történt. De már akkor éreztem valahogy, hogy frusztráltak, idegek, magánéleti problémáik vannak. Nem velem van bajuk, csak rajtam tudják kitölteni. Az iskolai közösség borzasztóan zárt, vannak olyan minták, hatások, amik nem tudnak bejutni. Akinek problémája van, annak nagyon egyedül kell megbirkóznia vele, és ebbe sokan belebuknak. A tanároknak legalább annyira szükségük lenne pszichológusra, mint a gyerekeknek.

bringás bosszantó 2016.06.15. 09:31:39

Azon mindig röhögök, amikor valaki azzal jön, hogy a tanárnak mennyit kell készülnie az órára, a szabadidejét is erre kell áldoznia.

Wazze, a tervet össze kell állítani egyszer (na jó, fideSSkdnp selejtek óta évente egyszer), az max. egy oldal amiből neki felkészülés nélkül kéne folyamatosan napokig beszélni.
Ne viccelődjünk már, ha megkérdezek egy tanerőt év végén a szeptemberi anyagból akkor séróból kell nyomnia, nem felkészülni belőle, hogy le tudja adni. Ez egy biorobot.
Mennyire vicces az, ha egy matek tanár nem tudja levezetni a kétismeretlenest, mert nem készült fel rá az óra előtt...

commando 2016.06.15. 14:50:27

35 éve keresem a kenyérre valót egy középiskolában. Körülnézve a kollégák között számos olyan van, akit gyerek közelébe sem engednék, szakbarbár, besavanyodott, gonosz lelkű, rosszindulatú antipedagógus. (Persze, lehet, hogy vannak, akik engem is idesorolnak, nyilván én sem vagyok kivétel) Amit sajnálattal tapasztaltam az eltelt évtizedek során:
- a szülői értekezletre soha nem a problémás tanulók szülei jönnek
- nem egy tanuló szüleivel, osztályfőnökként a ballagáson találkoztam először
- szinte teljesen kivesztek az egykori nagy pedagógus egyéniségek, akikre szinte félve tekintettünk
- Dániában olvastam az iskolák bejárata fölött: "Teljesítsd a kötelességeidet és követeld a jogaidat!" Nálunk ez hogy működik
- Az utóbbi években (évtizedben) folyamatosan romlik az oktatás színvonala, és folyamatosan gyengül a középiskolába bekerülő diákok felkészültsége
- megváltozott a diákok értékrendje - rossz irányba
- alig maradt nyoma az egykori szakköri tevékenységeknek, mint pl. modellező, kémia, nyelv, különtorna, kisgazdaasszony, olvasókör, fotó stb.
- a mai fiúk több, mint fele alkalmatlan lenne katonának, a sorozáson kiesnének
- a diákok jelentős hányadából hiányzik a motiváció, a jövőkép - "majd a faterék eltartanak!"
- a pedagógusok nagy hányada kiegészítő jövedelemért különmunkákat vállal: ügynök, nyelvóra, tanácsadó stb. pedig ez a szakma egész embert kíván
- nincs a pedagógusok jelentős hányadában igény a megújulásra, változásra, évtizedek óta változatlan jegyzetekkel, óravázlatokkal morzsolgatják a tanórákat
- a pedagógusok társadalmi megítélése katasztrofális, még mindig az egykori "melós" szemlélet dominál sokak között
- a rendszerváltás óta már nem követhető, hogy milyen változásokat hajtottak végre a különböző kormányok, miniszterek az oktatás terén. Ez olyan terület, ahol bárki "kiélheti magát", ha valami nem sikerül, majd változtatunk rajta. Bűntelenül lehet garázdálkodni.
- a demográfiai trend, a folyamatosan csökkenő tanulói létszám azt eredményezte, hogy az egykori neves gimnáziumokba, ahova a 70-es években a jeles bizonyítványhoz is hátszél kellett a bejutáshoz, ma már erős közepessel is be lehet sétálni. A szakképzésre a valóban tehetségtelen diákok kerülnek (kis kivételtől eltekintve)
- a szakmaválasztásnál a divat dominál és nem a felmérés, a hiányszakmák ismerete, a tervezhető jövő
- a ma már szinte dömping szerű külföldi munkavégzés minden motivációt kitöröl a tanulókból. "Majd kimegyek Londonba, az unokatestvérem is ott dolgozik, szakma nélkül keres félmilliót"
- a folyamatos átszervezés, a portfólió, a gyakran semmitérő továbbképzések indokolatlan terhet raknak a pedagógusokra
- a tanárképző főiskolák, egyetemek semmilyen felmérést nem végeznek a jelentkezők között, hogy egyáltalán alkalmas-e a hallgató a tanári pályára
- a szakképzés terén a duális rendszer akadozik, sok vállalkozó a kedvezmények ellenére sem vállal tanulót, akik vállalnak, azok között pedig gyakori, hogy a tanuló műhelyt seper, takarít, "vizesnyolcas"-ként dolgozik

Mindent egybevéve az oktatás jelenlegi helyzetéért három felelős van:
- az állam
- a pedagógus
- a diák
Mindhárom jelentős szerepet játszik a rombolásban és úgy tűnik, hogy egyik sem óhajt megújulni, nézeteit megváltoztatni vagy egyáltalán pozitív irányú elmozdulást produkálni!
(Ja, és apró kiegészítés a "június-július-augusztus - kuss" szlogenhez: ma - június 15-én - még tanítás van, aztán törzslap írás, bizonyítvány írás, osztályfőnöki jelentés készítése, leltár, további adminisztráció és június 31-én tanévzáró értekezlet. A szakképző iskolákban július közepéig nyári szakmai gyakorlat és augusztus 20 után kezdés! Aki ezt három hónap szabadságnak véli, álljon be pedagógusnak!

nu pagagyí 2016.06.15. 14:50:45

A tanárok közt is pont ugyanaz az "jó" és "rossz" emberek aránya, mint a társadalom más szegmenseiben. Mitől lenne jobb? Amíg a teljesítmény nem számít, az egyéni felelősség pedig elmaszatolható a kollektív ostobaság tengerében, addig itt nem lesz változás.

Mérnork 2016.06.15. 14:51:00

"Felhígult a pedagógus szakma"
Ja ébresztő, 28 éve érettségiztem, már akkor is csak a leggyengébbje ment el tanárnak. És már a mi tanáraink kb. 80%-a is végletesen gyerekiszonyos frusztrált idegbeteg volt... ;-)

marcsinéni 2016.06.15. 14:51:25

Tulajdonképpen azon gondolkozom, hogy mennyire jó szakember az a pszichológus, aki olyan írást ad ki a keze közül, mely csupa általánosításokat, félinformációkat tartalmaz. Egy olyan cikket ír, melynek egyetlen célja feszültségkeltés, a meglévő feszültségek elmélyítése. Szülő és tanár is vagyok. Tehát mindkét oldalon állok, vagyis egyiken sem. Van jó szakember és van rossz, mint minden pályán. Van lelkes, van megfáradt, mint minden pályán. A tanártüntetések pedig nem a fizetésemelésekről szólnak, hanem épp az oktatási színvonal javításának kiharcolásáról. Ebből a szemszögből nézve már látszik is, hogy egy hajóban evezünk (vagy épp süllyedünk!) Jó lenne ezt végre észrevenni, megérteni!

kacsa. 2016.06.15. 14:52:03

Régóta mondják gúnyosan, hogy ma már csak az igazán elhivatottak és a másra (is) alkalmatlanok mennek tanárnak. Sok tanári, tanítói szakra alacsony a ponthatár, ami egy megfelelő alkalmassági szűréssel és jó pedagógiai felkészítéssel talán még nem is lenne végzetes, így viszont az is tanári szakra megy, aki nem alkalmas rá. Na meg van, aki alkalmas középiskolai tanárnak, de általánosban kínszenvedés vele minden óra, de mégis ott kap munkát (volt ilyen tanárom).

A másik, hogy nem csodálom, hogy kiégnek. Egyrészt a tantervnél meg van kötve a kezük, csak fű alatt szabhatják a leadott anyagot a tanított diákok igényeihez. Nem mindegy, hogy egy jó módú környék akár nagyrészt már olvasni is tudó elsőseit vagy cigánytelepről származó gyerekeket kell tanítani, ahogy annak is másfajta tudásra van szüksége, aki utána esetleg az orvosira menne, meg annak is, akinek érettségi után csak a hétköznapi élethez kell egy biztos, de alap biológiatudás. Emellett nagyon sok az adminisztráció. Na meg a diákok is megérik a pénzüket: pont a minap mesélte az egyik munkatársam, hogyan beszélnek a fia osztályában a tanárral... a szülő meg ahelyett, hogy megnevelné a gyereket, még adja is alá a lovat. Mert ő a legszebb, a legjobb, a legokosabb és aki mást mer mondani, annak nekimegy. Nem közösség van ott, hanem egy légtérbe kényszerített önző és öntudatos gyerekek, hatalmas egóval. És ez csak kis részben a tanár sara.

A sok szabadnap elsőre irigylésre méltó, de nem árt figyelembe venni, hogy amikor a gyereknek szünet van, az a tanárnak nem biztos, hogy szabadság. Simán előfordulhat olyan, hogy júl. közepéig mondjuk szakmai gyakorlatot kell tartania, aug. közepétől meg már gőzerővel készülnek a tanévre. Ez a többi szünettel még mindig több, mint egy mezei jómunkásember 20+ szabadnapja, cserébe kötött, nem mehet akkor szabadságra, amikor szeretne.

Pepibubó 2016.06.15. 14:52:25

@bringás bosszantó:
Értem én, hogy nehéz elképzelni mi az, amiről nem is tud valaki. A - hosszabb és alaposabb - tanulási folyamat egyik következménye, hogy a tanult emberek jobban el tudják képzelni, mi mindent nem tudnak. Nem pedig magukat képzelik mindent tudónak, mint az egyszerűbb lények, akik például azt is bármiféle tapasztalat híján "tudják", tudni vélik, mennyit kell készülnie az oktatónak egy órára.
Tehát egyszerűbben fogalmazva, néhai matektanáromtól: a hülyeség nem fáj, ezért sokkal szegényebbek a pedagógusok, mint a fogorvosok.
Kivéve persze azokat a társadalmakat, ahol már rájöttek, hogy a hülyeség mégis fáj, csak nem az egyéneknek, hanem a társadalomnak. Ezért ott - a "hanyatló" Nyugaton - éppen annyit keresnek a pedagógusok, mint a fogorvosok.
Ezért aztán a csúnya pénz, mint minden modern társadalom folyamatainak mozgatója, ott - a "hanyatló" Nyugaton - pozitív szelekciót végez, mert a komolyabb jövedelem a felkészültebbeket, tehetségesebbeket vonzza a pályára.

Ettől függetlenül - hazánk és az erről tudomást venni nem akarók - szerencséjére -, rengeteg elhivatott, hivatásszerető pedagógus, tanár van a pályán, akik minden ellenkező törekvéssel szemben még mindig fenntartják a rendszer átlagának normálisnak mondható működését. Egy darabig, míg bírják. Ennyit a "felhígulásról" a "túl sok nem jó ember"-ről a szakmában! Arról, hogy még mindig elsöprő többségben vannak azok, akiket nem tántorít el a hivatástudattól a szívatástudat.

A pedagógusok tüntetésein meg köszönik szépen, éppen elegen szoktak lenni az összefüggéseket és érdekeiket átlátni képes támogatókkal! A sok tízezer főt lekicsinyelni igyekvő hazai média minden próbálkozása - tendenciózus beállítású fényképek, hazug számbecslések - ellenére.

toreki 2016.06.15. 14:53:18

Még emlékszem a tanáraimra, többségükről elmondható, hogy tudtak oktatni. Ahogy a gyerekeim tanárai is. De nem a tanárokról szól ez az egész. Nem azért kell kiállni a pedagógusok/tanárok mellett, mert azzal nekik lesz jobb, hanem azért, mert a gyerekeinknek. Most csak a fanatikusok és a maradék megy tanári pályára. Viszont egy idő után a fanatikusok is elhagyják a pályát, ha nem, akkor az oktatási rendszer teszt róla. Maradnak a gyerekeinknek azok, akik a piacon nem lennének elég jók. Akik nem tudnak/akarnak okostáblát, tabletet használni, akik fénymásolt papíron üzengetnek a szülőknek email helyett, akik egy életre elveszik a gyerekek kedvét a tanulástól... Felnő így egy-két generáció, és csodálkozunk, hogy eltűnik a gondolkodni képes értelmiség. Be kell tolni egy csomó pénzt a rendszerbe, és el kell ismerni a pedagógusokat - igen, meg kell hitelezni - hogy vonzó legyen a szakma, utána lesz miből válogatni, ki lehet szórni a selejtet. Addig abból kell főzni, amink van.

DFK 2016.06.15. 14:53:35

A helyzet az, hogy a tanárok fele teljesen alkalmatlan a tanításra. Ezek egy részét gyerek közelébe se lenne szabad engedni. S pont ezek az alkalmatlanok hangoskodnak most.
A gyakorló szülőként szerzett tapasztalataom alapján mondom ezt.
Majdnem röhögőgörcsöt kaptam, amikor a a napi 10-12 órát dolgozó szülőknek panaszkodott a tanítónő, hogy kétszer is tovább kellett maradni az iskolában. A két gyerekemnél összesen 3 alkalmas tanárral találkoztam. A többi javarészt minősíthetetlen.

NN153 2016.06.15. 15:57:44

Minden gyerek a szüleitől hülye. És minden idegbeteg, megfáradt tanár a hülye gyerektől az. Mellesleg az ilyen tanár a kisebbséghez tartozik. El is törpül, a cikk írójának állításával ellentétben. A tanárok igenis szeretik a gyerekeket. Miért is ne tennék? Nem szerethetőek?

Szornyeteglajos 2016.06.16. 11:40:22

Azt hiszem, „commando” a hozzászólásában mindent leírt, amin el kellett volna gondolkodnia a cikkírónak, mielőtt megírta volna ezt a kliséhalmazt.

Annyit azonban hozzá fűznék-mivel a cikkben elsősorban nem a tanárok, hanem a tanítók felett tör pálcát a gyermekpszichológus- hogy amit ő felhígulásnak nevez, valójában egy általános negatív tendencia tünete, amit egy nehéz szakmára vetített ki.
Sajnos nem hangsúlyozza ki, mekkora értékrendi válság van nem 10-20, de legalább 30 éve Magyarországon. Nem ecsetelném tovább, mindenki látja, akinek van otthon TV-je. Elég annyi, hogy a napokban hallottam az egyik kislányt, amint azt mondja a társának, hogy az volt élete legboldogabb napja, amikor Majkától autogramot kapott…

Ellentmondásos világból jönnek a gyerekek, ahol azt látják a TV-ben, hogy egy kirakott meztelen csöccsel megbecsülést, sikert lehet elérni, míg a szülei 12 óráznak vmelyik gyárban akár érettségivel, szakmával a kezükben, mert nem kapnak megfelelő munkát.

Na, pont ennek tudatában nem kellene elverni a port egy olyan szakmán, ahol ez a sok probléma koncentráltan csapódik le.

Igaz, hogy évtizedek óta sokan választják a tanítói szakokat, akiket vonz az állóvíz, a kényelem, akik a versenyszférában elvéreznének. Viszont azt elfelejtik hozzátenni, hogy ezek az emberek jórészt, kevés kivétellel, hamar elhagyják a pályát, amint egy kicsit jobb lehetőséget találnak. Én úgy látom, inkább azok a többségében 5-10 évre a nyugdíj előtt álló tanítók maradtak, akik akkor is végezték a feladatukat, amikor az átlagbérezésük nem haladta meg egy kétműszakos betanított munkás havi keresetét. Nem pedig a „nem jó emberek”.

Na mindegy is, gondolom Deliága asszony nem fogja elolvasni a kommenteket, mert amit akart, azt elmondta.

De ha mégis, akkor jó lenne, ha már nem foglalkozik a másik fél szempontjaival, legalább este elalvás előtt az ágyban képzelje magát el egy osztályteremben, amint 25 gyereket kell irányítania, köztük legalább egy sajátos nevelési igényűt, de inkább kettőt, akik naponta behozzák neki a sokszor súlyos lelki batyujukat, ráteszik a vállára, és így sorakoztassa őket 15:30-kor is, tanítsa meg nekik, hogy a g.ci-t nem illik jelzőként használni, valamint csicskáztatni sem illik a másikat, ja, és azért nem árt, ha tanulnak is valamit az iskolai tananyagból. Az E-naplóról se feledkezzen meg lehetőleg.