Gyermekpszichológiáról érthetően

Deliága Éva gyermekpszichológus blogja

Tilos

2016. december 21. - Deliága Éva pszichológus

Egy szigorú, klasszikus, poroszos iskola egy gyerek szemszögéből

Helyszín: Általános iskola, ma Magyaroszágon, 2016-ban.

Elmondta: M. Dávid 7,5 éves, 2. osztályos tanuló.

Lejegyezte: Deliága Éva gyermekpszichológus.

Dávid: „Ma én voltam a terem királya, egyedül maradtam a teremben, míg Ibolya néni kiment a szertárba, a többiek meg már lementek a fotózásra. Fociztam, ami tilos. Papír repülőt hajtogattam, amit még jobban tilos. Meg megírtam a leckét, pedig tilos délután előtt megírni a  leckét.

D.É: „Hm, sok mindent tilos nálatok.”

Dávid egy szuszra sorolja: „Igen, tilos még önállóan dolgozni, nem közösen a tanárral. Tilos lemaradni, előre dolgozni. Tilos a padban matatni. Képeket piszkálni. Tilos jelmezezni, maszkozni. Tilos tetoválni, körmöt festeni, hajat festeni. Tilos mobilt bekapcsolva hagyni. Tilos az udvaron sárgolyót gyúrni. Mi egyszer gyúrtunk. Tilos idegen cerkát felvenni a földről. Amit egyébként mindenki megcsinál. Tilos behozni elsős magatartás kártyákat. Tilos az órán felállni, ugrálni, beszélni, ceruzát hegyezni. Tilos állatokat befogni és tic-tac-os dobozba betenni. Tilos focilabdával madárfészket lehozni. Szigorúan tilos bemenni az udvarról. Az udvarra tilos füzetet, ételt, cerkát hozni. Tilos leszedni a növényeket, kisajátítani a mászókát. Tilos bemenni a tanári WC-be. Tilos a folyosó közepétől tovább menni. Tilos a földszintre lemenni. Tilos a másikról lesni. Tilos elmondani a végeredményt a másiknak. Tilos csúnyákat írni egy lapon. A Peti egyszer írt nagyon csúnyát, el sem mondom, olyan csúnya. Tilos a dolgozatokból papírrepülőt hajtogatni. A négy oldalasakból is. Tilos a függönyt ráncigálni. Tilos hozzányúlni a táblához, ráfirkálni. Tilos a vetítővászonhoz bármivel hozzáérni. Tilos játékokat hagyni órán a padon. Tilos tönkretenni azokat a dolgokat, amiket Ibolya néni behozott. Tilos becsületlennek lenni, vagyis szabad becsületesnek lenni.”

Dáviddal aztán másfelé terelődött a beszélgetés. Neki nincs rálátása arra, hogy mindez nem természetes, az iskola lehet másmilyen is. És bár a szabályok egy része a gyermek érdekét szolgálja és jó, hogy van, engem mégis megdöbbentett és letaglózott, hogy ilyen mértékben és módon kommunikálva mégis mennyire nyomasztó, még hallgatni is a sok szabályt, nem hogy betartani. Én nem szívesen lennék ilyen helyen ma diák. És Ön?

Szerencsére nekünk már nem is kell. Ám a kérdés még mindig releváns: nyugodt szívvel járatná ilyen iskolába gyermekét? Mit lehetne azért tenni, hogy gyermekközpontúbb legyen az iskola? Állítom, hogy egy ilyen érzetű iskola, amelyről ez a benyomása alakul ki a gyermeknek, nem szolgálja a gyermek harmonikus pszichés fejlődését, túlzott alkalmazkodásra kényszeríti és nagy mértékben korlátozza természetes gyermeki kíváncsisága és aktivitása kiélésében. Az pedig nyilvánvaló számomra, hogy még mindig túl sok ilyen szemléletű iskola és pedagógus létezik és oktat. Ezáltal a gyerekek nagy része ilyen szemléletű közegben tanul, és cseperedik majd szorongó, alacsony önértékelésű, korlátolt felnőtté. Ez az, aminek tilosnak kéne lennie.

A kép illusztráció, nem az idézett kisfiút ábrázolja. 

szussz.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://deliagaevagyermekpszichologus.blog.hu/api/trackback/id/tr1512066237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cirrmurr 2016.12.22. 18:53:31

Az Iskola ne tanít, nem , nevel, nem oktat. Betereli - beleveri a gyereket az embertelen "rendszerbe".

deneskata 2016.12.24. 11:07:12

Én tanár vagyok és én is utálom a sok szabályt. De azt is tudom, hogy sok tiltás a tanár és gyerek érdekét szolgálja. Például szünetben nálunk ki kell menni az udvarban, senki nem maradhat az épületben. Mert ha csak pár gyerek ott marad és valami baj történik, azon nyomban a tanárokat vonják felelősségre, mondván: hol volt ilyenkor a tanár? Mgteszik ezt egyébként akkor is, ha a tanár épp ott van, csak nem bír egyszerre 30 fele nézni, hogy megakadályozzon minden balesetet vagy verekedést. Merthogy a tanár is emberből van és csak két szeme és két karja-lába van. De attól még megbüntetik, ha valami történik a gyerekekkel a felügyelete alatt. Hát még ha megengednénk, hogy a gyerekek ott tartózkodjanak szünetben, ahol akarnak. Nincs annyi tanár az iskolában, hogy minden helyiségben és folyosón legyen valaki.
Szóval, ebben a világban inkább tiltunk, minsem mi vigyük el a balhét.

BDancer 2017.01.09. 10:35:58

....és pedagógus?...vagy őt lehet szidni bármiért? amikor a neveletlen gyerek szülei bármikor berohangálhatnak az iskolába, mert jogaik vannak... a gyereknek és a szülőnek joga van- a pedagógusnak meg kötelessége, lentről és fentről tűrni vagy lehetősége kilépni a rendszerből és másik pályát keresni, ahol nem a "nemzet" lábtörlője ...

IdomitottFoka 2017.01.17. 16:05:34

@deneskata:
Oké de akkor ezek mér tilosak? Csupa-csupa hülyeség, Ibolya néni. A legjobb az önálló munka tiltása.

Tilos még önállóan dolgozni, nem közösen a tanárral. Tilos lemaradni, előre dolgozni. Tilos a padban matatni. Képeket piszkálni. Tilos jelmezezni, maszkozni. Tilos tetoválni, körmöt festeni, hajat festeni. Tilos mobilt bekapcsolva hagyni. Tilos az udvaron sárgolyót gyúrni. Tilos idegen cerkát felvenni a földről. Tilos behozni elsős magatartás kártyákat. Tilos az órán felállni, ugrálni, beszélni, ceruzát hegyezni. Tilos a folyosó közepétől tovább menni. Tilos a földszintre lemenni. Tilos elmondani a végeredményt a másiknak. Tilos csúnyákat írni egy lapon.
Tilos hozzányúlni a táblához, ráfirkálni. Tilos a vetítővászonhoz bármivel hozzáérni.

Haloperidol 2017.02.06. 15:54:32

Nem azért mondom, de a felsorolt szabályok legalább 90%-ának első olvasatra is abszolút van értelme.
Mi ez a liberális laissez faire tempó?
Utána meg jönnek azzal, hogy a gyerek feygelmezhetetlen és korlátokat kell neki állítani.
El kellene dönteni végre, hogy mi az igazság.