Gyermekpszichológiáról érthetően

Deliága Éva gyermekpszichológus blogja

 Otthon ördög, oviban angyal. Hogy lehet ez?

2018. július 18. - Deliága Éva pszichológus

„Marci igazi mintagyerek!” – dicséri az óvónéni az 5 éves Marcit. Marcit, akinek otthon az ’idegfűrész’ a beceneve. Hogy is van ez? Az oviban tud viselkedni a gyerek, csak otthon nem? Mit ront el a szülő?

Érdekes, és nagyon gyakori jelenségről van szó. Míg sok gyerek a bölcsiben, oviban, iskolában kiválóan megfelel, remekül alkalmazkodik, és betartja a szabályokat, addig otthon makacs, akaratos, ellenszegülő.

Az alkalmazkodás a kulcsszó a történetben. A gyerekekben alapvetően ott van a megfelelési vágy, elemi érdekük, hogy detektálják a szabályokat és érzelmi igényük, hogy kiszámíthatóság, rutin legyen a napjukban. A gyermek intézmények ezekben a dolgokban pont nagyon erősek. A sziklaszilárd napirend, az egyértelmű szabályok, az életkornak megfelelő elvárások és kihívások, mind azt segítik, hogy a gyermek alkalmazkodni tudjon ehhez a környezethez és jól beilleszkedjen. A beilleszkedést segíti a kötődés is, ahogy a kisgyermek kötődni kezd gondozójához, annál inkább szeretne megfelelni neki. A konform hatás is megjelenik az intézményben, ahogy a gyerekek megfigyelik egymást, és látják, hogy mindenki úgy csinálja: így ők is szeretnének beállni a sorba.

Miben különbözik az otthoni közeg ehhez képest? Otthon a legritkább esetben sikerül kivitelezni egy nagyon-nagyon stabil napirendet, és a konform hatás sincs jelen, hiszen nem jellemző, hogy 10 vagy több, azonos korú gyermeket neveljen egy szülő. A szülők előfordul, hogy nem tudnak következetesen reagálni, a gyerekek meg folyamatosan feszegetik a határokat. A dolog jó oldala, hogy míg a nagyfokú alkalmazkodás fárasztó az oviban, addig otthon lehet igazán felszabadultan és elengedetten viselkedni.

Az ördög/angyal viselkedés tehát összefügg: hiszen az a kisgyerek, aki nagyon szeretne megfelelni az oviban, és nagyon vissza kell magát fognia ahhoz, hogy meg tudjon felelni a szabályoknak, fáradtabb, kimerültebb és nyűgösebb lesz otthon.

Az kisördög effektus elkerüléséhez érdemes néhány dolgot átemelni abból, ami jól működik az ovis közegben. Legyen napirend, legyen a nap a gyermek tempója és életkora szerint kialakítva. Aktívabb igénybevételt kövesse pihenés. Játék és aktivitás töltse ki a napot, ne tv vagy számítógép. Az étkezések legyenek lehetőleg azonos időpontban, csakúgy, mint az ébredés, a csendes pihenő és az esti lefekvés időpontja. Legyen a gyermek sokat az udvaron, vagy játszótéren, legyen sok lehetősége kortársakkal játszani, szabad levegőn mozogni. Ne legyen se túl kevés, se túl sok szabály. Kapjon sok dicséretet, ha ügyesen betartja a szabályokat. Ha így alakítja ki gyermeke közvetlen környezetét, az otthoni lét is angyalibb lehet.

Azt azonban soha ne remélje, hogy úgy fogja elpakolni Marcika a játékait otthon is, mint, ahogy teszi, ha Márti óvónéni kéri. Hiába, az oviban még a tea is finomabb.

angyalordog.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://deliagaevagyermekpszichologus.blog.hu/api/trackback/id/tr1314120635

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

czerka 2018.07.19. 10:53:02

Teljesen normális, ha otthon rossz a gyerek, az oktatási intézményben pedig szuperjól tanul és jó gyerekként viselkedik.
Az ilyen gyerek megértette, hogy amit otthon szabad, azt máshol nem. Jól alkalmazkodik és tudni fogja felnőve, hogy minden helyzetben máshogy kell viselkednie.
Én is ilyen voltam.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2018.07.19. 10:53:29

Még két dolog játszik ebben szerepet.
1. Az óvónéni soha a büdös életben nem lesz olyan érdekes, mint Anya. Anya figyelme KELL. Főleg úgy, ha anyát előtte 8 órát nem láttuk.
2. Az óvónéni mellett a gyerek messze nem érzi magát olyan biztonságban, mint Anya mellett. Elnézést a kutyás példáért, de a kisóvodás gyerek és a kutya alapvető működése még eléggé hasonló: kiképzéskor, izgalmas helyzetben a láb mellé vett kutya izeg-mozog, feszegeti a határait, kitörne, stb. Figyeljük meg, mi történik, ha a kutyától három lépést ellépünk...