Gyermekpszichológiáról érthetően

Deliága Éva gyermekpszichológus blogja

Deliága Éva gyermekpszichológus blogja

Otthon rekedtünk a gyerekkel, hogyan kössük le?

2016. április 26. - Deliága Éva pszichológus

Itt a hétvége, nyúz a gyerek – mit játsszunk?

Hét közben úgy szerepel a vágyak között a hétvége, mint a Kánaán. Végre jön a pihenés, kikapcsolódás, végre együtt lehetünk. Aztán vasárnap reggel 6 óra tájt jön az eszmélés pillanata. Felébredt a gyerek! A szülővel ellentétben frissen, üdén, kipihenten, játékra készen kel. Kipillant a szülő az ablakon: szottyos, borús, hideg idő. Ki lehetne menni, de ahhoz nincs kedve senkinek. Az idő, mintha ólomlábakon járna. Kávéivás, ébredezés, kis mosogatás, reggelizés. Te jó ég, még csak 8.17.

Mit játszunk? A kérdés elodázhatatlan, a gyerek már legalább két órája nyúzza a szülőt, hogy játszanak. Magától mesét akar nézni, szétdobálja a játékait, az elcsent joghurtos fedőt a kanapéra helyezi, kiszórja a kis tálka kekszet. Segítség! Mit lehet kezdeni egy kisgyerekkel télen a lakásban?

A probléma gyökere onnan ered, hogy a szülő fáradt, nincs energiája. Mert ha lenne, akkor ő is ki tudna találni magától pompás játékokat és simán lekötné a gyerek figyelmét. De fáradtan, kialvatlanul ez nem megy. Nézzünk néhány segítő ötletet, mely szebbé varázsolja az együtt töltött időt, ha már be vagyunk zárva a lakásba egy kisgyerekkel.

Tevékenység ötletek otthonra

Kis rendrakás nem árthat. Mindjárt jobban fogja magát érezni Ön is, ha azt érzi, haladt kicsit a dolgaival. A gyerekek imádnak segíteni. A gyerek játékos kosarának teljes kipakolása, majd rendszerezett visszapakolása jó apropó arra, hogy rátaláljanak rég elfeledett kacatokra, melyek így újra az érdeklődés középpontjába kerülhetnek. Kis szerencsével a gyerek annyira belejön a játékba, hogy néhány percet egyedül is elvan az újszerűnek ható, a kosár aljáról előbányászott játékok kipróbálásával.

Kézműves tevékenység a másik kézenfekvő ötlet. A festést általában nagyon élvezik a gyerekek. Bármilyen régi füzet, egyik oldalán használt lap is megteszi. Itt az idő előásni a rég elfeledett, minden háztartásban meglapuló vízfestéket vagy temperát. Ha az ecset nem kerül elő, jó lesz egy levágott szivacsdarab is ecset helyett. A színek kipróbálása önmagában is élvezetes. Lehet zászlót festeni, állatokat, járműveket, embereket. A lényeg a közös alkotás öröme. Megfelelő előkészülettel (ruha, amit nem sajnálunk, lemosható felület) még a közös eltakarítás is a játék része lehet. Az elkészült alkotásokkal aztán érdemes kidíszíteni a lakást, kitenni a hűtőre, így az alkotás öröme, a festés sikere még sokáig kitart.

Talán megvannak tavalyról a tavaszi, húsvéti, éppen aktuális évszakhoz, ünnephez illő díszek. A keresés önmagában is program. Izgalmas elővenni a létrát, felérni a szekrény tetejére, kikutatni a szekrények mélyét. A dekorációk kihelyezése is történhet közösen. A gyerekek szeretnek ragasztani, szeretnek bekapcsolódnia felnőtt tevékenységéve.

Közös főzés. Ha már otthon rekedt a család, úgyis szükség lesz ebédre. Persze lassabban készül minden, ha a konyhában sertepertél a gyerek is, de most van idő. Ez a jó a hétvégében, hogy nem kell sehová időre menni. Apróbb feladatokat, megbízásokat szívesen teljesítenek a kicsit. Élvezik, ha ők önthetnek, keverhetnek, pakolászhatnak.

Könyvolvasgatás. Mennyi könyv van otthon? Valószínűleg sokkal több, mint amit napi szinten kézbe vesznek. A gyerekek könyvespolcán is lapulhatnak potenciális új kedvencek. A mese olvasás nem csak esti tevékenység lehet. Nappal, éberebb állapotban jobban lehet beszélgeti a képekről, kisebb kiegészítéseket fűzve a meséhez, így ugyanaz a könyv hosszabb ideig leköti a gyereket.

Lehet építeni. Biztos van építőkocka, esetleg fa sínek. Hiú ábránd lenne azt gondolni, hogy a gyerek majd magától rátalál, és komplex alkotómunkába kezd. A bölcsis-kiscsoportos ovis korosztály még leginkább a kockák dobálásában leli örömét. Azonban felnőtt segítséggel ő is tud már építeni! A színek, számok, épületfajták neveinek tanulásra is észrevétlenül a része lehet a közös játéknak. A felnőtt ötleteivel kiegészítve, például: építhetnek állatkertet, vasútállomást, várost, új ötleteket kap a gyerkőc is, és később majd ő is beépíti ezeket a játékába.

Bunkerépítés. Ez a legizgalmasabb mind közül! Az otthon található tereptárgyakból: kanapé, párnák, takarók, kisasztal, székek, remek bunker építhető! Minden kisgyerek élvezi a titkos búvóhelyet, melyet benépesíthet plüssökkel, könyvekkel, kedvenc játékaival.

Csikiző-birkózós játék. Remek alternatívája a kinti mozgásosabb tevékenységeknek. A gyerek azért is nehezen köthető le a lakásban, mert szüksége van mozgásra. Ha nem fárad ki testileg, nehezebben kezelhető. A játékos bunyó (lehetőleg apával) kiváló alkalom arra, hogy jól kifárasszák egymást. Utána jobban sikerül majd a délutáni alvás.

Menjenek vendégségbe. Kár is szépíteni, nehéz otthon a négy fal között. Jó ötlet lehet mégis kimozdulni, de persze a rossz idő miatt beltéri programokban érdemes gondolkodni. Vendéget fogadni is jó lehet, a rendrakás, sütés-főzés leköti az egész családot. Társaságban, más felnőttek és gyerekek társaságában a gyerkőc is jobban elvan, nem csak a szülő feladata onnantól kezdve lekötni őt. Néha a spontán vendégségek sikerülnek a legjobban, biztos más kisgyerekes ismerőseiknek is dilemma, hogy mit csináljanak egész nap otthon a négy fal között.

Legvégül: ne felejtkezzünk meg a klasszikus játékötletekről sem! Bújócska, fogócska, párnacsata, sózsákot vegyenek, mind opció lehet.

Büszke lehet magára, ha sikerült együtt játszani, hasznosan kitölteni az időt, és a gyerek nem nézett TV-t! Azt is lehet néha, de abban nincs kihívás.
Az összes felsorolt tevékenységben és játék ötletben közös, hogy a gyermek igényli a szülő társaságát. Nos, igen, ez elkerülhetetlen ennél a korosztálynál. De! Abban a pillanatban, hogy van mit csinálni, ha a gyerek nem csak nyúzza a szülőt, a szülő meg legszívesebben elvonulna egy lakatlan szigetre, akkor elkezd strukturálódni az idő. A közös élmények építik a szülő-gyerek kapcsolatot. A szülő ráeszmélhet arra, hogy milyen cuki, aranyos, okos, mennyire tájékozott a saját gyereke, akivel jó együtt lenni hétvégén is!

hide_and_seek_580.jpg

Ha a szülők válnak

"Sajnos el fogunk válni, hogyan mondjuk el a gyerekeknek?"
Az alábbiakban egy aggódó apuka levelét és a válaszomat olvashatják. A felismerhetőség elkerülése érdekében a nevek megváltoztatásra kerültek. Honlapom Kérdések és Válaszok rovatában gyakori kérdésekre, általános nevelési problémákra találhat szemléletes példákat.

Tisztelt pszichológusnő!
Számunkra nagyon kényes és nehéz témában kérnénk a segítségét. Feleségemmel 12 éve vagyunk együtt, a főiskolán ismerkedtünk meg. Nagy szerelem volt a miénk, az iskola elvégzése után össze is tudtunk költözni szülői segítséggel, és sorban jöttek a gyerekek. Boldizsár 9 éves, Levente 6, ő most megy iskolába idén szeptemberben. Sajnos úgy látjuk, hogy menthetetlenül eltávolodtunk egymástól, mindennaposak a viták, veszekedések. Bevallom, jó néhánynak a gyerekek is fültanúi, az ő érdekükben is hoztuk most meg ezt a döntést. Mit mondjunk nekik? Mindketten a feleségemmel azt szeretnénk, ha a fiúkat a legkevésbé viselné meg a dolog, már ha ez egyáltalán lehetséges. Várom válaszát, minden tanácsot szívesen fogadok. Köszönettel: L. Tamás,

Kedves Tamás!
Köszönöm, hogy megtisztel a bizalmával. Nagyon komplex ügyben kéri a segítségem, és mivel kevés információ áll a rendelkezésemre az Önök családi hátteréről és az előzményekről, így inkább általánosságban tudnék megfogalmazni néhány alapelvet. Ha személyes szülőkonzultáción vennének részt, akkor mindenképp sokat kérdeznék első körben, például fontos tudnom:
Hogyan éltek korábban? Hogy zajlik egy átlagos napjuk? Milyen a gyerekek személyisége? Mit érzékelnek a szülők közt meghúzódó feszültségből? Hogy viselik a változásokat a gyerekek? Önök milyen jövőképet látnak maguk előtt? Gondolkodtam már azon, hogy ki költözne el? Hogyan képzelik el a gyerekek elhelyezését, láthatását?
Miután ezeket, és még több részletet megbeszéltünk, tudnék igazán személyre szabottan tanácsot adni. Ahogy ígértem írok azért néhány alapelvet: Jó lenne, ha közös döntésként tálalnák a gyerekeknek a válást. Nem szerencsés, ha az egyik szülő a másikat hibáztatja, hiszen ebben a helyzetben a gyermek őrlődik, hiszen ő mindkét szülőt szereti, számára az lenne a legjobb, ha mindkettőjüket továbbra is ugyanúgy szerethetné. Ezt nagyon megnehezíti, ha az egyik fél a sértett, ha mindketten indulatosak egymás irányába, és az egyik fél nyíltan hibáztatja a másikat. Mikor a különköltözésről, válásról beszélnek, fontos hogy nyugodt légkört teremtsenek, mindkét szülő jelen legyen a beszélgetésen. Nem kell a gyerekeket elárasztani információval, néhány egyszerű mondat elég, ami az ő szintjükön érthető. Érdemes arra hagyatkozni, amit a gyerek már tud, vagy megkérdez. Máskor is visszatérhetnek majd a témára. Csökkenti a gyerek szorongását, ha elhangzik, hogy ő nem hibás abban, ami történt, ugyanúgy fogják őt/őket ezentúl is szeretni. Fontos, hogy beszéljenek konkrétumokról: ki hol fog lakni ezután, mikor fognak találkozni, mely napokon kivel lesznek. Minél konkrétabban teszik ezt, annál több kapaszkodója van a gyereknek az ismeretlenváltozás küszöbén: Jó ha megnézik térképen, fényképen, vagy élőben, hogy hová költözik az egyik szülő, ha beszélnek arról, hogy ott neki milyen helye, szobája, bútorai, játékai lesznek majd. Nekem az a tapasztalatom, hogy azok a gyerekek sérülnek a legkevésbé, ahol a szülők kulturáltan, civilizáltan tudnak egymással kommunikálni, a gyerekek érdekét mindenkor szem előtt tartják és közösen hoznak döntéseket a gyermek érdekét nézve. Jó, ha mindkét szülőnek megmarad a szoros érzelmi kapcsolata a gyerekekkel és nem szabad a gyerekek füle hallatára a másik szülőt szidni. Nyílván nem szerencsés, hogy elválnak, de lehet jól csinálni a különmenést, úgy, hogy a gyerekek dolgát nem nehezítik meg az új életük kialakításakor. Sok sikert és minden jót kívánok ehhez a folyamathoz. Igény esetén, akár már egy alkalmas szülőkonzultáción, egyénre szabottabban, az Önök családjára alkalmazható módon tudok tanácsot adni Boldizsár és Levente kapcsán. Ne feledjék, hogy Levente most kezdi az iskolát (ahogy ezt említette is levelében), így a sok változás számára különösen megterhelő lehet. Forduljanak hozzám bizalommal.ű

valas.jpg

A kütyük fogságában

"A gyerek napi 3 órát tabletezik, ez normális?"
Szakemberként látom azt, hogy a realitások talaján kell maradnunk. Nem fogom azt tanácsolni, hogy a gyermek csak fa játékkal játszon, lakjanak jurtában és soha ne nézzen TV-t vagy tabletezzen. Látom, hogy mennyire lekötik a gyereket a TV, számítógép, tablet, telefon által kínált lehetőségek. Tulajdonképpen csodálatos találmányról van szó, hiszen ezek az eszközök képesek lekötni hosszú percekre-órákra, még a legizgágább gyereket is, aki amúgy semmire sem tud huzamosabb ideig odafigyelni.
Látom annak is szükségességét és hasznát, hogy a két fáradtan hazaeső szülő, tíz mondatot tudjon váltani egymással, vagy az anyuka elmosogasson, vagy éppen berakjon egy mosást, míg a gyermek mesét néz. A gyermek elégedett, biztonságban van, jól szórakozik, így végső soron a szülő is elégedett lehet. Sőt, még azt is az előnyök közé sorolhatjuk, hogy így a mai gyerekek jelentős része komoly számítástechnikai alapismeretre tesz szert, autodidakta módon kezelik a programokat, szokják meg az érintő képernyőt és tanulnak kicsit angolul, ahogy a youtube csatorna kínálata közül mesét választanak.

A kétségtelen előnyök mellett azonban szót kell ejtenünk a hátrányokról is. Szakemberként én inkább a mennyiségre és minőségre helyezném a hangsúlyt. Nem mindegy ugyanis, hogy mit és milyen időtartamban néz a gyerek. A minőségről csak annyit, hogy fontos, hogy korának megfelelő tartalmakat nézzen, és az éppen népszerű mese lehet, hogy nem az. Így a szülő is jól teszi, ha egy-egy mese mellé leül, együtt megnézi csemetéjével, így a gyermeknek van lehetősége kérdezni, és a szülő is jobban fel tudja mérni, hogy jó szívvel engedi-e a gyermekét azt a mesét nézni. Így nem kell majd később a rémálmokkal, éjszakai felriadásokkal, irracionális: zombiktól, múmiáktól való félelmekkel bajlódnia.
Vegyük akkor a másik tényezőt: a mennyiséget. Ideális esetben én azt tartom jónak, ha a gyermek napi 10-20 percet néz mesét (lehet az TV-n, tableten, számítógépen), és ne minden nap. A számítógépen, TV-n történő mesenézés során ugyanis passzív befogadója valaminek. A gyerekek életeleme a mozgás és a játék, legjobb pedig a szabad levegőn történő kötetlen játék. A tanulás természetes módja számukra, hogy a mozgásuk által nyernek új ingereket, tapasztalják meg saját testüket és helyüket a világban. Tanulnak egyensúlyozni, erőt kifejteni, térben tájékozódni, mind-mind észrevétlenül: játék közben. A hallott mese során (hanganyagként, vagy ha a szülő felolvas) aktív a fantáziájuk, és bár a mozgás olyankor sem kap túl nagy szerepet mégis egy aktív feldolgozó folyamat zajlik, hiszen a gyermek, a saját szintjén rakja össze és képzeli el a hallottakat.
A készen kapott mese nézése azonban passzív cselekedet, mely módosult tudatállapotban történik. Biztos ismerik a ‘bambulós’ érzést, vagy éppen a TV nézés kiváltotta letompultságot, pontosan ez történik a gyerekkel is. A túlzásba vitt kütyüzés, mesenézés azért káros tehát, mert a gyermek nem mozog, de rengeteg információ bombázza az agyát, ami leterhelő és nehezen feldolgozható számára. Sokaknál hisztiben csapódik le. Kevés gyerek reagál jól, ha elvesszük tőle a tabletet. Ezért érdemes keretet szabni a mesenézésnek, így a gyermek sem feszegeti a határokat. Lehet kütyüzni, mesét nézni, csak mértékkel!

keptablet.png
süti beállítások módosítása
Mobil